Malin Sandell - Högkänslig terapeut & yogalärare

Vargtimmen

Publicerad 2015-02-07 10:57:00 i Ayurveda, Högkänslighet, Personlig uteckling, Yoga,

Det är något särskilt med timmarna mellan 03:00 och 05:00 på natten. Jag vaknar ofta då och kan inte somna om. För mig är det en ganska klar och samtidigt skör stund på dygnet. Jag är otroligt närvarande, känner mig extra känslig och medveten om tankar, känslor och andra energier just då.

Ingmar Bergman myntade begreppet "vargtimmen" om den här perioden mellan natt och gryning i samband med skapandet av filmen med samma namn. Då förklarade Bergman "vargtimmen" så här:

Det är timmen då de flesta mänskor dör, då sömnen är djupast, då mardrömmarna är verkligast. Det är timmen då den sömnlöse jagas av sin svåraste ångest, då spöken och demoner är mäktigast. Vargtimmen är också den timme då de flesta barn föds.

Det kan ju låta som hittepå alltihop, men det verkar ligga något i det. 

Enligt flera forskningstudier är det ingen slump att allt känns extra jobbigt i vargtimmen. I en artikel i Forskning och Framsteg skriver Lotta Fredholm att kroppen är nedreglerad till ett minimum vid 4-tiden på morgonen. Förbränningen går på sparlåga, blodtrycket är lågt och så även kroppstemperaturen. Blodets halt av hormonet melatonin är som högst. Melatonin finns naturligt i kroppen. Mängden av hormonet varierar under dygnet och påverkas av ljuset. Nivån ökar därför vid mörker och är som högst på natten. Melatonin ordineras som läkemedel vid behandling av kroniska sömnbesvär och för exempelvis blinda som inte kan reglera dygnsrytmen med hjälp av dagsljus. Flera studier tyder på att melatonin kan mildra besvären av jetlag och sömnsvårigheter. 

Förutsättningarna för vakenhet är alltså som allra sämst just under vargtimmen eftersom vi naturligt har som mest melatonin i kroppen då. Allt detta medför att man oftast sover genom dessa timmar. Om man i stället vaknar upp mår man sällan särskilt bra och detta kan i varje fall delvis förklaras just av att kroppen är helt inställd på att den ska sova. Så säger "den moderna forskningen".
 
Enligt Ayurvedan är vargtimmen "Vata-tid" och därmed finns mycket rörelse i våra system och i naturen (som håller på att vakna). Under den här tiden finns större risk för oro, ångest, brist på självtillit och överdriven tankeverksamhet än under andra perioder på dygnet, pga Vata-överskott bland annat.
 
I yogatraditionen är den här tiden på dygnet attraktiv för meditation. Övergångstimmarna är en väldigt spirituell tid, och det sägs att vår medvetenhet och kontakten med oss själva och allt som är, är som högst då.

Så himla spännande detta. Vad ska till för att jag ska träffa någon med ännu djupare kunskap om vargtimmen än så här som kan berätta mer? 

Namasté,
Malin


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Marike Ahlgren

Publicerad 2015-03-02 10:49:00

Verkligen intressant!
Jag hade en tid i mitt liv som var väldigt ångestfylld och jag uppfattade det som att jag alltid var vaken till vargtimmen med mina tankar och känslor och alltid vid 3-4 tiden så bubblade ångesten över.. Men däremot så sov jag riktigt djupt efter att allt hade fått komma ut.. men jag behövde ofta vara vaken till dom timmarna för att allt skulle komma ut på riktigt.

Postat av: Marie

Publicerad 2016-04-05 03:40:24

God morgon,
Har nyligen upptäckt att jag tillhör denna 5'e del människor som är högkänsliga.
Har sedan några månader väldigt ofta vaknat vid just 2:30-3 tiden på natten.
Fått höra att det fanns något som kallades vargtimmen och bestämde mig i natt för att googla på det. Intressant att jag även i detta fall hittar en koppling till HSP. Fast det är klart, just nu så är det just sådan info som mina ögon är inställd på att se :)
Jag kanske ska börja med en ny vana att meditera en stund när jag vaknar så här dags.

God natt
//M

Postat av: CC

Publicerad 2016-06-16 13:36:19

Jag rekommenderar att du kollar dina binjurar, det görs i Usa, vid vanliga laboratorier. Man genom salivtest, som du gör under fyra ggr under ett dygn kan laboratoriet sedan rita upp en kurva över kortisolmängden i din kropp. Det kan vara så att du har för lågt kortisol just då vid 3-tiden när du vaknar.

Om man har lite trötta binjurar så klarar de inte att producera tillräckligt med kortisol under hela dygnet, istället kör adrenalinproduktionen igång, och man vaknar plötsligt.

Och i så fall kan man stötta kroppen under en period med hjälp av torkad binjure-preparat (från nötkreatur), det är nog det mest effektiva. Naturlakrits är också bra för trötta binjurar.

Ashwagandha kan också vara bra.
Detta att du vaknar kan också vara kopplat till andra delar av kroppen, t ex matsmältningen, levern.

Att binjurarna är trötta, och inte orkar producera tillräckligt med kortisol hela dygnet kan vara kopplat till andra svaghetstillstånd i kroppen.

Allt som kan skapa stress för kroppen påfrestar binjurarna om det pågår en längre tid utan återhämtning, och det kan vara så att själva orsaken till stressen redan är över, men att kroppen i efter hand reagerar, dvs behöver lite extra stöd.

Binjurarna ska egentligen slå på extra aktivitet vid tillfälliga stresstoppar. Det är om stressen inte är övegående, utan pågår en längre tid, som binjurarna kan bli s.k. trötta.

Vanliga laboratorier kolla binjurar i Usa.

Du kan kolla Mia Lundin, verksam i Usa, som specialistutbildad sjuksköterska, hon skriver lite om det. Hon har också givit ut en bok "kaos i kvinnohjärnan". www.mialindin.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Malin Sandell

När du minst anar det inspirerar du en annan människa! Det citatet får mig att blogga när 'andan faller på'. Själv inspireras jag av djur, inre och yttre resor, inredning, vackra platser, visionärer och miljardärer, människor som väljer vad de väljer att välja oavsett vad andra tycker om det. Jag är högkänslig (HSP) yogalärare, entreprenör och terapeut, speciellt bra på känslohantering, psykisk hälsa och förändringsprocesser av alla de slag. Det bästa jag vet är att få bidra till den här världen med medvetenhet och hjälpa människor att se och leva sina största liv. Varmt välkommen! ♡ Malin www.infiniteyogamalmo.se, www.yogaretreatosterlen.se, www.högkänslighet.se. Mejla mig gärna på info@infiniteyoga.se eller ring 0736-24 06 52.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela