Malin Sandell - Högkänslig terapeut & yogalärare

Näsköjlning - Neti

Publicerad 2012-01-05 11:00:00 i Ayurveda, Yoga,





Illustration av Heidi Paatere


VARFÖR SKÖLJA NÄSAN?

Nässköljning är en klassisk yogametod, kallat neti, där man sköljer näsan ren med ljummet fysiologiskt saltvatten, dvs vatten med 0,9 % koksalt. (Bergssalt passar bäst, t ex Himalaya-salt.)

 

Traditionellt rekommenderas neti mot olika besvär i näsa och bihålor, för bättre näsandning, ökad mental klarhet och som förberedelse för yoga och meditation.

 

Många människor gör nässköljning på morgonen för att starta dagen på ett uppfriskande sätt. Andra sköljer näsan när de kommer hem från arbetet, speciellt om de arbetar i dammig miljö.

 

Denna enkla metod renar och fuktar näsan, men framför allt stimulerar den slemhinnorna. På ytan av slemhinnorna, i näsa, bihålor, luftrör och bronker och i örontrumpeten mellan näsa och mellanöra, sitter de mikroskopiska flimmerhåren (cilierna). Deras funktion är att hålla luftvägar och bihålor rena genom att ”sopa” ut slem och smuts.

 

Nässköljning aktiverar flimmerhåren så att slem med damm, pollen, virus och bakterier effektivt transporteras ut. På detta sätt hålls luftvägarnas eget renings– och försvarssystem i god form.

 

Detta är en av orsakerna till att neti kan lindra och förebygga förkylning, pann– och bihåleinflammation, astma och luftvägsallergier samt olika besvär vid luftförorening.

 

I torr inomhusmiljö kan slemhinnorna torka ut så att flimmerhårens funktion försämras. Neti åtgärdar detta genom att återställa slemhinnornas naturliga fuktighet. Det dämpar även svullna slemhinnor och motverkar täppt näsa, och kan med fördel användas under graviditet eller mot snarkning.

 

Nässköljning stimulerar och spänner av området kring ögon och panna. Detta kan lindra spänningshuvudvärk och förbättra syn och luktsinne, samt vara en hjälp till att sluta röka.

När du gör neti regelbundet blir det lättare att andas genom näsan. Luften renas, fuktas och värms vid näsandning. Kvävemonoxid som bildas i bihålorna följer med luften till lungorna och ökar syresättningen av blodet genom att utvidga blodkärlen.

I många länder är nässköljning känt som en gammal effektiv huskur mot förkylning och redan i början av 1900–talet fanns kannor och sprutor för nässköljning till försäljning på apotek i Europa.

 

Idag har många läkare upptäckt fördelarna med metoden och rekommenderar den som ett naturligt, effektivt och biverkningsfritt alternativ till näsdroppar eller nässpray.

 


HUR SKÖLJER MAN NÄSAN?

  • Till nässköljning används en netikanna, en halvliterskanna med en pip som passar i näsborren. Häll en tesked salt i kannan. Fyll den med ljummet vatten och låt saltet upplösas.
  • Du kan använda vanligt salt, men försök att hitta salt utan antiklumpmedel. Havssalt kan också användas. OBS! det är ett fåtal människor som får allergiska reaktioner av havssalt (eventuellt kan det innehålla pollen).
  • Vattnet i kannan har nu samma salthalt som kroppen (0,9 %), och kommer att kännas behagligt när det rinner genom näsan.
  • Neti görs bäst över ett handfat. Håll kannan i ena handen och sätt pipen i ena näsborren, så att den sluter tätt. Böj dig framåt och andas avslappnat genom munnen. Vrid huvudet lite åt sidan (se bilden). Nu rinner vattnet av sig själv in genom ena näsborren och ut genom den andra. När hälften av vattnet runnit genom ena näsborren, blås försiktigt ut resterande vatten och slem. Och upprepa det hela till andra sidan.
  • Slutligen måste näsan torkas. Böj dig framåt så att huvudet hänger nedåt, och låt resterande vatten rinna ut. Stäng en näsborre med pekfingret, vrid huvudet från sida till sida, och blås ut försiktigt (aldrig för kraftigt) genom en näsborre åt gången - tills näsan är torr. Denna övning till att torka näsan är en viktig del av nässköljning och ska göras varje gång.
  • Efter nässköljning kan man med fördel göra andningsövningar - framför allt Blåsbälgen och Kapalabhati, som renar lungorna och luftvägarna och förser blodet med syre. Som en harmoniserande avslutning på ett sådant litet program kan du också göra Växelandningen för att få mer balans och klarhet i hjärnan.

 

Källa: Skandinavisk Yoga och Meditationsskola

Namasté,
Malin

 

 

Liknande inlägg

Om

Min profilbild

Malin Sandell

När du minst anar det inspirerar du en annan människa! Det citatet får mig att blogga när 'andan faller på'. Själv inspireras jag av djur, inre och yttre resor, inredning, vackra platser, visionärer och miljardärer, människor som väljer vad de väljer att välja oavsett vad andra tycker om det. Jag är högkänslig (HSP) yogalärare, entreprenör och terapeut, speciellt bra på känslohantering, psykisk hälsa och förändringsprocesser av alla de slag. Det bästa jag vet är att få bidra till den här världen med medvetenhet och hjälpa människor att se och leva sina största liv. Varmt välkommen! ♡ Malin www.infiniteyogamalmo.se, www.yogaretreatosterlen.se, www.högkänslighet.se. Mejla mig gärna på info@infiniteyoga.se eller ring 0736-24 06 52.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela